Kohokohtia 20-vuotisen taipaleen varrelta

K-supermarket on ollut suomalaisten ”tavallista parempi ruokakauppa” jo 20 vuoden ajan! Kohokohtia vuosien varrelle mahtuu.

1. Tästä kaikki alkoi

Ensimmäinen K-supermarket avattiin Nastolaan 10. tammikuuta vuonna 1994. Nastolan K-supermarket tavoitteli ensimmäisestä päivästä lähtien paikkakunnan parhaan lihakaupan titteliä. Tavoitteena oli tarjota asiakkaille laajat valikoimat, erinomaiset tuoreosastot ja hyvä palvelu. Nyt, 20 vuotta myöhemmin, kauppa panostaa edelleen tuoretuotteisiin.

2. Ruokamestarit palveluksessasi

K-supermarketeissa asiakasta ruoka-asioissa neuvovat kaikki 160 koulutettua ruokamestaria. Nämä mainoksissakin seikkailleet asiantuntijat saattavat antaa ideoita kaipaavalle asiakkaalle pastareseptin vaikka kesken uimatreenin. Ensimmäiset ruokamestarit valmistuivat jo 1990-luvun alussa.

3. Ruokakauppaa vastuullisesti

Vuonna 1998 K-supermarketit ottivat käyttöönsä K-ympäristökauppa -toimintamallin. Avainroolissa olivat ympäristömyönteisten tuotteiden valinta, kaupan omien jätteiden määrän vähentäminen ja kierrätys, energiahallinta, siivouskäytännöt sekä asiakkaille tarjottava ympäristöneuvonta ja kierrätyspalvelut. Toimintamalli palkittiin vuonna 2002 YK:n kestävän kehityksen kokouksessa yhtenä parhaista kumppanuusohjelmista.

4. Vuonna 2004 meitä oli jo 150!

Kymmenen vuotta ensimmäisen kaupan avaamisesta K-supermarketien määrä oli noussut jo 150:een. Se oli enemmän kuin vuonna 1994 oli suunniteltu.

5. Vuoden luomukauppa

K-supermarket Seilori Espoossa on valittu vuosina 2000 ja 2001 Vuoden Luomukaupaksi. Seilorin valikoimista löytyy sesongin mukaan 500-700 luomutuotetta. Luomusta on tullut jokapäiväinen osa kaupan toimintaa, ja myös kilpailuetu. Myös muissa K-supermarketeissa panostetaan luomuvalikoimaan sekä kaikkiin tuoretuotteisiin.

6. Tunnustusta juustoista

Juustoseura ry on vuosien mittaan palkinnut K-supermarketteja ympäri Suomen 25 kappaleella Juustokilpiä. Kilpi on merkkinä erityisen hyvin hoidetusta, monipuolisesta ja korkealaatuisesta juustovalikoimasta sekä henkilökunnan juusto-osaamisesta.

7. Terveellisen ravinnon puolestapuhuja

K-supermarketin ”eurolla hedelmiä ja kasviksia” –kampanja pokkasi Valtakunnallisen sydänterveyden edistämisen tunnuspalkinnon vuonna 2009. K-supermarket kannustaakin suomalaisia syömään terveellisemmin!

8. Tehdään hyvää yhdessä

Vuonna 2013 K-supermarket on ottanut käyttöönsä ”Tehdään hyvää. Yhdessä.” -vastuullisuuskonseptin. K-ruokakaupat haluavat olla tiiviisti mukana paikallisessa elämässä, edistää terveellisiä ruokailutottumuksia ja tarjota laajat vastuullisesti tuotettujen tuotteiden valikoimat.

9. Nastolasta Postitaloon

Viimeisin K-supermarket avattiin 22.05.2014 Helsingin Postitaloon. K-supermarket Postitalo on samalla historiallisimmalla ja vilkkaimmalla paikalla sijaitseva K-supermarket. Alkukesästä 2014 K-supermarketteja on jo yli 200.

10. Seuraavat 20 vuotta

K-supermarket pyrkii tulevaisuudessakin olemaan ajan hermoilla ja kehittämään aktiivisesti palveluitaan. Tavoitteena on vastata asiakkaiden yhä muuttuneisiin tarpeisiin, olla mukana markkinamuutoksessa ja jatkossakin lunastaa joka päivä tavallista paremman ruokakaupan lupaus.