Lohi saa sydämen sykkimään

Lohikalat sisältävät paljon terveellisiä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Kalan hyödylliset rasvahapot hellivät myös sydäntä ja verisuonia.

Hyviä rasvahappoja lohesta

Kalan rasvahappojen on osoitettu vähentävän sydän- ja verisuonitautiriskiä. Erityisen paljon hyvälaatuisia omega-3-rasvahappoja on lohessa. Lohi on myös erinomainen D-vitamiinin lähde.

Suosi kotimaista kirjolohta

WWF:n kalaopas suosittaa syömään kotimaista kirjolohta tai luomumerkittyä lohta. Kirjolohi onkin tärkein Suomessa kasvatettu kalalaji ja suomalaisten suosikkikalalaji ruoanvalmistuksessa. Kasvatettu kala sisältää vähemmän dioksiineja ja terveydelle haitallisia PCP-yhdisteitä kuin luonnonkalat, sillä kalarehun laatua valvotaan. Kasvatetussa lohessa on yleensä myös enemmän rasvahappoja kuin luonnonlohessa, sillä niille syötetään kalaöljyä sisältävää rehua.

Syö kalaa vähintään kahdesti viikossa

Uudet kansalliset ravitsemussuositukset suosittavat syömään kalaa 2–3 kertaa viikossa. Lohi taipuu moneen – siitä syntyvät niin nopeat arkiherkut kuin illanistujaisten hienostuneet ateriat. Inspiroivat kalareseptimme löydät koottuna Pirkka.fi:n Pinterest-sivuilta.

Kokeile näitä!

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Reseptivinkit