Palkitsevinta on asiakkaan iso ostoskärry puolillaan hedelmiä- ja vihanneksia

Helsingin Töölössä sijaitseva K-Supermarket Kasarmi on todellinen herkkukauppa. Puolitoista vuotta vanha kauppa on nuoresta iästään huolimatta saavuttanut herkullisen kaupan maineen töölöläisten keskuudessa. Kun kauppaan astuu sisään, alkaa vaistomaisesti syödä silmillään edessä aukeavan heviosaston tuotteita.

Heviosastosta vastaa K-Supermarket Kasarmin toinen kauppias, Anne Saarinen. Anne on työskennellyt K-ruokakaupoissa 15-vuotiaasta lähtien. Kauppiaana hänellä alkaa jo 31. vuosi. Ennen Kasarmia kauppiaspariskunta on työskennellyt K-Supermarketeissa muun muassa Ikaalisissa, Tampereella sekä Variston Herkku-Pähkinässä. Asiakkaat ovat siis tulleet tutuiksi monesta paikasta.

”Minulle on ollut pikkutytöstä asti selvää, että haluan olla kauppias. Lapsena leikittiin pikkusisarusteni kanssa kauppaa ja vaadin aina saada olla kauppias, pienemmät olivat asiakkaita”, Anne naurahtaa.

Työtä kuuluu kauppiaan mukaan tehdä pohjimmiltaan oman itsensä takia, vaikka asiakkaat ovatkin kaupassa kaiken A ja O. ”Olen työihminen isolla T:llä. Jos en itse rakastaisi työtäni, ei tekemisen meininki välittyisi asiakkaillekaan. Vaikka olenkin kauppias, olen myymälässä läsnä ihan yhtälailla kuin muutkin työntekijät”, Anne kertoo.

Hevi on kaupan sydän

K-Supermarket Kasarmin hedelmä- ja vihannesosasto avautuu värikkäänä asiakkaan edessä, kun tämä astuu kauppaan sisään. Annen mukaan hevi on Töölön parhaan herkkukaupan tärkein osasto. Kauppa valittiinkin tänä vuonna vuoden Luomuhevi-kaupaksi.

”Heviosasto on aina ollut lähellä sydäntäni ja olen sisäistänyt jo vuosia sitten, että se on avainasemassa kaupassa. Hyvä heviosasto tuo asiakkaita kauppaan ja antaa ensivaikutelman kaupasta sisään astuessa”, Anne sanelee. 

Annen mukaan hyvä heviosaston vastaava on vahva jokaisella osa-alueella. Yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi hän kuitenkin nimeää visuaalisuuden sekä tarkkuuden tuoreudessa. 

”Näyttävä hevi on kaupan myyntivaltti. Asettelen jokaisen tuotteen hellästi paikoilleen, ettei niiden laatu kärsi. Minulle on sydämenasia, että purjojen ja sipulinippujen kärjet osoittavat samaan suuntaan. Joskus jopa leikkaan sipulinippujen kärjet siisteiksi”, Anne kertoo. 

Vuosien työskentely hevin parissa näkyy kiintymyksenä työhön. ”Vaikka luotan ammattitaitoiseen henkilökuntaamme sata prosenttisesti, harvoin pidän yli viikon lomaa putkeen. Tuntuu kuin jättäisin oman lapsen yksin, jos en pääse yli viikkoon siivoamaan ja laittamaan osastoani kuntoon”, Anne nauraa.

Vinkkejä puolin ja toisin

Kauppiaspariskunta asuu Nuuksiossa luonnonhelmassa. ”Ulkoilen päivittäin metsässä koiriemme kanssa. Kesällä ja syksyllä tarkkailen, milloin marjat ja sienet kypsyvät ja voin sitten vinkata asiakkaille, milloin kannattaa lähteä poimimaan”, Anne kertoo.

Asiakas luo mielikuvan kaupasta parissa sekunnissa kauppaan astuessaan ”Heti ensimmäisenä sisäänkäynnissämme on satokauden tuotteet. Näin syksyllä siitä löytyy värikkäitä juureksia. Haluan osastoni viestivän tuoreutta, asiantuntemusta sekä hyvää palvelua. Jaamme usein asiakkaiden kanssa keskenämme reseptivinkkejä”, Anne kertoo tyytyväisenä

Palkitsevimmaksi asiaksi Anne nimeää työssään kiitolliset asiakkaat. ”Monet uudetkin asiakkaat tulevat kiittelemään upeasta heviosastosta. Tietysti iso ostoskärry puolillaan heviä on paras näky, jonka osastonhoitaja voi nähdä”, Anne toteaa