Tarvekartoittajan työtä määrittävät sesongit ja ruokatrendit

Liha- ja kalamestarit sekä heviosaston vastaavat ovat näkyviä henkilöitä kaupassa, mutta kuka vastaa valikoiman ajankohtaisuudesta ja riittävyydestä? Kuka seuraa ruokatrendejä ja vastaa sesonkeihin valmistautumisesta jo kuukausia etukäteen?

Porvoon K-Supermarket Tarmolan myymäläpäällikkönä työskentelee 42-vuotias Mervi Pulkkinen. Mervi on ollut 16 vuotta kaupan alalla. Tarmolassa Mervi on työskennellyt vuodesta 2009 lähtien, kun kauppa avattiin.

Mervi toimii myymäläpäällikön toimenkuvan lisäksi teollisten tuotteiden osastovastaavana. Osastovastaavan tehtäviin kuuluu jokaisen tuotteen, sekä uusien että vanhojen, tarpeen kartoitus.

”Tykkään touhuta polvillani hyllyjen välissä ja tehdä samoja töitä alaisteni kanssa. Aloitamme työt viideltä aamulla. Kuormaa purkaessa on helppoa käydä läpi tuotteiden sijoittelua ja somisteita. Puolenpäivän aikoihin siirryn tilaamaan tavaraa sekä tarkistamaan saldoja ja hintoja”, Mervi kertoo.

Asiakkaalle aina jotain uutta

”Lähtökohtana työnteossani on, että asiakas löytää jokaisella kauppareissulla jotain uutta. Vaikka asiakas kävisi kaupassa seitsemän kertaa viikossa, hän ei huomaa samalla kerralla kaikkia uusia tuotteita. Tuomme tuotteita esille uudella tavalla sijoittamalla niitä eri paikkoihin tai korostamalla niitä hyllymerkinnöillä. Nämä seikat tekevät jokaisesta kauppareissusta erilaisen ja mielenkiintoisen”, Mervi toteaa tyytyväisenä.

Ajankohtaisen sekä ruokatrendejä tarjoavan ruokakaupan valikoimasta vastaavan työntekijän tulee olla ajan hermolla uutuuksien sekä trendien suhteen. Mervin mukaan tällä hetkellä pinnalla on kokeilunhaluinen maustaminen.

”Yksi huippukokin osuva resepti riittää siihen, että jonkin tuotteen suosio räjähtää käsiin. Seuraan paljon sosiaalista mediaa sekä alan lehtiä. Saan myös vinkkejä hyvästä ruoasta sekä matkailusta kiinnostuneilta ystäviltäni.”

K-Supermarket Tarmolassa pyritään siihen, että uutuustuotteet ovat heidän valikoimassa ensimmäisten joukossa. Mervin mukaan Tarmolassa on nyt trendinä, että asiakkaat toivovat tuotteita kaupan valikoimaan.

”Tähän asti olemme saaneet asiakkaiden toiveet toteutettua, kun hyllytilaa on vielä käytössä. Osa uutuuksista floppaa, osa taas toimii. Asiakkaamme ovat todella laatutietoisia ja kokeilunhaluisia ruoanlaitossa, joten on hauska kokeilla valikoimassamme uusia tuotteita”, Mervi toteaa.

Työ sesonkipainotteista

Sesongit määrittävät pitkälti kaupan arkea, etenkin tarvekartoittajan työtä. Tulevaan jouluun valmistautuminen alkaa jo tammikuussa, kun tulostetaan raportit ja tehdään muistiinpanot menneestä joulusta. Muistiinpanoihin kirjataan muun muassa sääolosuhteet, taloustilanne ja trendit.

”Kaupassa katsotaan aina paljon eteenpäin. Kun sesonki lähestyy, aletaan pudottaa tuotteita sesonkituotteiden tieltä pois. Joulun tuotteiden tilaus tapahtuu jo kesäkuussa. Aikainen tilaus helpottaa myös omaa työtäni, koska voin jo tällöin alkaa suunnitella esillepanoja sekä sijoittelua mahdollisimman houkuttelevaksi. Minulla on ollut kaupan alan jouluja jo monia, joten nykyään tiedän melkeinpä ulkomuistista, että kuinka monta myyntierää tuotteita mahtuu myyntiin ja miltä ne tulevat näyttämään”, kertoo Mervi.